Ar galime teisiškai apsaugoti Šv. Kalėdas?

Triniti

Kai prekybos centre pirmą kartą pasigirsta “Jingle Bells”, mes žinome – iki Šv. Kalėdų liko kokie du mėnesiai. Ir tie du mėnesiai būna pilni Kalėdinės muzikos: ją groja reklamos per televiziją, ką tik gautas elektroninis atvirukas, net darbo kolegos telefonas skamba „Last Christmas“ tonu. Kalėdinės muzikos visur tiek daug, kad mes galvojame, jog ją galima naudoti bet kaip ir bet kada. Bet, ar iš tiesų yra taip? Ar galime be jokių papildomų sąlygų naudoti Kalėdinę melodiją savo įmonės elektroniniame atviruke ar reklamoje?

Galime tik vienu atveju – jeigu nuo muzikinio kūrinio autorių mirties praėjo daugiau kaip 70 metų. Tačiau ir tada turime nurodyti autorių vardus. Visgi, tokia ilgų metų sąlyga galioja labai nedaug kūrinių atžvilgiu ir tik tai versijai, kuri buvo sukurta originaliai. Tačiau kas norėtų naudoti dar 1857 metais sukurtos „Jingle Bells“ versiją, kai yra sukurta daug naujesnių ir įdomiau skambančių? Deja, tačiau bet kuri kita perdainuota ar naujai aranžuota versija jau yra naujas kūrinys, kurio naudojimui turi būti gautas atskiras sutikimas ir, dažniausiai, sumokamas atlyginimas. Taip pat ir bet kuriai kitai kalėdinei dainai, kurios autorius dar gyvas.

Todėl visų mūsų Kalėdos yra apsaugotos autorių teisėmis, nes kokios gi Kalėdos be Kalėdinių dainų? Tačiau naudoti jas, jei tai nėra asmeninis naudojimas, galime tik griežtai pagal autorių teisės taisykles. Kiekvieną kartą, kai kuriate naują kalėdinę reklamą ar polapį įmonės interneto puslapyje, kuriame skamba kalėdinė muzika, pasiklauskite, ar yra gauti visi reikalingi sutikimai tokiam naudojimui. Tik tada jūsų Šv. Kalėdos bus saugios.